Bauerle-Willert, Dorothée: Gleichzeitig

Text zur Ausstellung in der Anhaltischen Gemäldegalerie in Dessau 2009-2011 deutsch slovenský

Anna Tretter – Gleichzeitig. Eine ortsbezogene Installation

Anna Tretters Arbeiten haben mit Raum und mit dem Durchqueren von Räumen zu tun, mit Reisen, mit Übergängen, mit Aufenthalten an fremden Orten , mit  der gesteigerten Aufmerksamkeit, die das Unterwegssein mit sich bringt, mit Sehen und Sichtbarkeit.
In der Anhaltischen Gemäldegalerie im Georgengarten in Dessau ist ein Videoloop zu sehen , vor einem Fenster im Erdgeschoss, zwischen Landschaftsgemälden des 19. Jahrhunderts. Der Monitor steht auf einem Sockel, auf dessen Vorder- und Seitenflächen drei Textzeilen zu lesen sind:
gleichzeitig – ich sehe die Entfernung – und erinnere die Nähe.

Der Bildschirm wird Ereignisfläche, die zwei Bauwerke der Parkanlage linear und optisch vereint. Wechselwirkungen und Korrespondenzen entstehen zwischen den Räumen, dem Blick aus dem Fenster auf das Blumengartenhaus, dem elektronischen Bildschirm und den gemalten historischen Bildern. Das Video zeigt ein Landschaftsdoppel, zwei Aufnahmen des Georgengartens, vom gleichen Standort aufgenommen, doch in jeweils entgegengesetzter Blickrichtung, sind nahtlos nebeneinander gestellt. Im Park kann man diese Ansichten nicht gleichzeitig wahrnehmen. Die linke Hälfte bewegt sich langsam, unter Bäumen vorbei, die Wiese durchschreitend, geradeaus in die Tiefe, wo, nach kurzer Weile das Blumengartenhaus zu sehen ist. Zufällige Passanten, Sonne, Wind, die Blätter fallen einzeln. Die Kamerafahrt führt zurück bis zum Anfang der virtuellen Reise. Nach kurzem Innehalten tunnelt sich nun das Pendant durch den Park in die Gegenrichtung und fokussiert den  Ionischen Tempel, der in der Gegenrichtung, im Rücken des Betrachters liegt. Die Ansichten transformieren sich jeweils durch ihre irritierende gemeinsame Präsenz, durch das Widerspiel zwischen dem ruhenden und dem sich bewegenden Bild.  Annäherung und Entfernung, Erinnerung an Gesehenes und je neue Ansicht verschränken sich.zu immer neuen, unbekannten Einblicken in die Gartenanlage, in das Außen und Innen der Architektur und der Bilder der Galerie. Eine in sich selbst begründete und geschlossene neue Wirklichkeit entsteht.

Dorothée Bauerle Willert, Nov. 2009
Videoinstallation Gleichzeitig, Anhaltischen Gemäldegalerie in Dessau, 2009-2010

Zároveň „in situ“ inštalácia Anny Tretter

Práce Anny Tretter sú spojené s priestormi a ich prelínaním, s cestovaním, prechodmi, s pobytom na cudzích miestach, zvýšeným záujmom, ktorý so sebou prináša cestovanie, s videním a zviditeľnením. V Georgovej záhrade Anhaltskej galérie v Dessau môžete vo vitríne na prízemí, medzi krajinomaľbami z 19. storočia, vidieť jeden videocyklus. Monitor je umiestnený na podstavci, na ktorom sú tri riadky textu: zároveň v Dessau môžete vo vitríne na prízemí, medzi krajinomaľbami z 19. storočia, vidieť jeden videocyklus. Monitor je umiestnený na podstavci, na ktorom sú tri riadky textu:
zároveň –  vidím diaľku – a spomínam blízkosť

Obrazovka je plochou udalosti, ktorá lineárne a opticky spája dve budovy v parku. Vzájomné ovplyvňovanie a súlad vznikajú medzi priestormi, medzi pohľadom z okna na besiedku v kvetinovej záhrade, elektronickým obrazom a historickými maľbami. Video ukazuje dvojakú krajinu. Dva zábery Georgovej záhrady, zachytené z jedného miesta a predsa každý z iného zorného uhla, stoja veľa seba v úplnej jednote. V parku nie je možné vnímať tieto pohľady súčasne. Ľavá polovica sa pohybuje pomaly, pomedzi stromy, po lúke, rovno do hĺbky, kde môžete za krátku chvíľu zbadať besiedku v kvetinovej záhrade. Náhodní okoloidúci, slnce, vietor, osamelo padajúce lístie. Pohyb kamery vedie späť na začiatok virtuálnej púte. Po krátkej zastávke sa náprotivok (pendant) presunie cez park opačným smerom a zaostrí na iónsky chrám, ktorý sa nachádza za chrbtom diváka. Pohľady sa premenia svojou iritujúcou spoločnou prítomnosťou, opakom medzi stacionárnym a pohyblivým obrazom. Zbližovanie a odstup, spomienka na videné a vždy nový pohľad sa prelínajú k vždy novým, neznámym pohľadom do záhrady, do vonkajška a vnútra architektúry a obrazov galérie. Vzniká nová realita, ktorá je založená a posudzovaná sama v sebe.

Dorothée Bauerle Willert, Nov. 2009
Zároveň„in situ“ inštalácia Anny Tretter, Súčasné umenie v Anhaltskej galérii, 2009 – 2010